blog

Panvové dno

Ochabnuté panvové dno môžu sprevádzať viaceré zdravotné ťažkosti, preto je to téma, ktorá si zaslúži našu pozornosť. Trpia ním predovšetkým ženy po pôrode či po menopauze, nevyhýba sa však ani mužom.

Panvové dno tvorí dôležitú súčasť stabilizačného systému chrbtice a podieľa sa na správnom držaní tela. Zároveň tvorí zvierač konečníka a teda plní dôležitú úlohu pri vyprázdňovaní. Pri jeho dysfunkcii sa objavujú problémy s inkontinenciou, nefunkčné brušné svalstvo, bolesti chrbta, zhoršenie držania tela, zníženie sexuálnych funkcií - a to nielen u žien ale aj u mužov.

Pri pôrode vznikajú rôzne kombinácie poranení panvových štruktúr. Svaly musia vydržať obrovské napätie, kedy môže dôjsť k poškodeniu svalových vlákien, ku ischémii či k poraneniu inervácie. Svaly panvového dna potom nie sú schopné poskytnúť telu dostatočnú oporu, atrofujú, strácajú svoj tonus a to vedie k zvýšeným nárokom na väzivový závesný systém, ktorý môže byť pôrodom tiež poškodený.

Pri reverzibilnom poškodení nervového aparátu sa jeho funkcia upravuje okolo 6 mesiaca po pôrode. Dysfunkcia vedie k močovej inkontinencii či uterovaginálnemu prolapsu.

Cviky na panvové dno pomáhajú napraviť tieto ťažkosti. Dôležité je lokalizovať správne svaly – to je bez zapojenia sedacieho svalstva a bez pohnutia panvy. Nezabúdame ani na správne bránicové dýchanie, ktoré stimuluje a podporuje činnosť vnútorných orgánov, posilňuje brušné svalstvo a tým znižuje tlak vnútorných orgánov na panvové dno a zabraňuje prolapsu.

Pri cvičení využívame rôzne polohy - napríklad v ľahu na chrbte s pokrčenými kolenami. Ruky a hlava sú uvoľnené. Sťahujeme panvové dno, vydržíme 2 – 3 sekundy a v súlade s dychom uvoľníme. Zo začiatku opakujeme 10x každý deň, neskôr opakovania pridávame.

Ďalší cvik vychádza zo sedu. V mysli si predstavíme výťah idúci z prízemia na druhé poschodie a dosahovanie jednotlivých úrovní zladíme s intenzitou sťahovania svalov. Zo začiatku opäť opakujeme 10x a postupne opakovania pridávame.

Variácii týchto účinných cvikov je veľa, príďte sa preto individuálne a diskrétne poradiť o možnostiach rehabilitácie panvového dna s našimi fyzioterapeutkami. 

Pre viac informácií volajte +421903 421 525, alebo nám napíšte na info@vitalclinic.sk, prípadne nám svoju otázku pošlite cez dotazník uvedený nižšie: