blog

Rozhovor s Michalom Uličným

Priatelia, prečítajte si náš prvý rozhovor zo série rozhovorov s našimi zverencami, o ktorých sa vo Vitalclinic staráme. Na otázky odpovedal triatlonový pretekár a tréner Michal Uličný, ktorý vo svojej kariére absolvoval: 4x IRONMAN,10x Half-Ironman, 3x maraton,12x polmaraton. Od sezóny 2015 mu aktívne pomáhame s prípravou aj my vo Vitalclinic. Nechajte sa inšpirovať jeho skúsenosťami a nadchnúť jeho pohľadom na tento krásny šport.

Čo je podľa Teba ťažšie? Vynikať v jednom športe alebo byť čo najlepší hneď v troch?

Myslím si, že vynikať v športe je dnes ťažké, či už robíte jednu disciplínu, alebo hneď tri. Z pohľadu trénera dostať sa na slušnú výkonnosť je ťažšie v triatlone ako v športe, ktorý pozostáva z jednej disciplíny. Je to zložitejšie z jednoduchého dôvodu, ktorý sa nazýva ,,faktor“. Ak napríklad na ,,bežecký“ výkon vplýva možno 10 faktorov, tak na triatlon ich bude vplývať 30 a možno aj viac. V tréningu triatlonistu sa veľa vecí navzájom vylučuje a je potrebné hľadať kompromis, čo je niekedy skoro nemožné. Napríklad u mňa je problém nájsť kompromis medzi ,,mäkkým“ resp. ,,tvrdým“ členkom. Mäkký členok potrebujem nevyhnutne na plávanie a naopak ,,tvrdý“ členok potrebujem na beh. Ak chcem mať všetky tri disciplíny rovnako silné, tak je ten tréning oveľa zložitejší ako keby som riešil len jednu disciplínu.

Myslíš si, že je väčšia pravdepodobnosť poranenia pri viacerých športoch naraz alebo práve naopak?

Záleží od konkrétneho športu. Či je tam prudká zmena pohybu, či je to ,,dlhotrvajúci“ šport a podobne. Triatlon možno na prvý pohľad vyzerá ako ,,ideálny“ šport, pri ktorom človek môže prísť k zraneniu, ale myslím si, že to tak nemusí byť. Keďže máme 3 odlišné disciplíny, naše telo nie je jednostranne zaťažené ako napríklad v tenise, a tým pádom veľmi ľahko predchádzame zraneniam. V triatlone je problém skôr v tom, že trénujeme až príliš často (2až4x/deň) a náš výkon trvá v rozmedzí jednej hodiny až 14 hodín. To je problém pre svaly, keďže sa začnú skracovať, v horších prípadoch trhať a prichádzame k zraneniam. No ak môžem porovnať dva nekontaktné športy ako napríklad tenis verzus triatlon, tak dovolím si tvrdiť, že pri tenise nájdete tých zranení viac.

Ako sa snažíš zraneniam predchádzať Ty?

V triatlone sa hovorí, že štvrtá disciplína tohto športu je regenerácia. Zakaždým sa snažím poskladať svoj tréningový plán tak, aby som na každý dôležitý tréning išiel dobre zregenerovaný. Osobne ako prevenciu voči zraneniam využívam fyzio, kde na základe diagnostiky vieme zistiť, ktoré svaly mam slabé a ktoré naopak preťažené. Spolu s fyzioterapeutkami sa snažíme, aby moje telo bolo rovnomerne vyvážené a nevznikali mi dysbalancie, ktoré už súvisia so zraneniami. Každý rok sa snažím naučiť niečo nové ale jadro programu tvorí správne bránicové dýchanie, odstránenie dysbalancií a uvoľnenie preťažovaných svalov.

Tréning, strava, spánok,... Čo eště považuješ za nevyhnutné pre maximálnu formu?

Faktorov, ktoré by mali pomôcť optimálnemu výkonu, je viac. Myslím si, že okrem kvalitného tréningu, spánku a kvalitnej stravy športovec potrebuje mať dobré nastavenú hlavu. Ak ma ten tréning nebude baviť, nebude sa mi chcieť cez víkendy cestovať po pretekoch a budem v hlave bojovať s myšlienkou, prečo to vlastne robím, tak som okamžite prehral. Veľakrát svojim zverencom hovorím vetu: "Všetko je to v hlave." Možno tá veta znie jednoducho, ale jednoduché veci väčšinou fungujú najlepšie.

Za rozhovor ďakujeme Michalovi Uličnému. Ak by ste mu chceli aj vy položiť nejakú otázku, prosím, využite formulár priložený nižšie. Môžete ho využiť aj v prípade, že by ste nás chceli kontaktovať ohľadom rehabilitácie. Tešíme sa na vaše správy!