blog

Správne sedenie

 
Téma: Bolesti chrbta ako jeden z dôsledkov sedavého zamestnania

Sed sám o sebe nie je zlý, problém je len v tom, že všetko treba s mierou a najmä, pokiaľ ide o statické zaťažovanie chrbtice v sede alebo v stoji. V dávnej minulosti ľudia lovili, behali za zverou - potravou, zakladali oheň, neskôr zberali úrodu, ktorú zasiali, starali sa o pôdu, stavali si príbytky a tak mali zabezpečený každodenný pohyb. Samozrejme to neznamená, že ich nič nebolelo, ale príčina bola inde. Ako vtedy, tak aj dnes ide o zle vyvážený pomer aktivity s odpočinkom.

Dnes, s posunom doby a s fenoménom sedavého zamestnania, dochádza k výraznému obmedzeniu nášho pohybu. Preto vám v tomto blogu prinášame pár praktických rád, ako si zachovať dynamickú aktivitu svalstva aj pri sedení.

Správny sed na stoličke

V prvom rade je dôležitý správny výber stoličky. Mala by mať ideálnu výšku, čo znamená, že v bedrových aj kolenných kĺboch by mal uhol zvierať minimálne 90°, alebo viac, ale určite nie menej. Sedieť by ste nemali ani príliš vzadu, ani vpredu, správne by ste mali sedieť nad sedacími hrboľmi, ktoré si nahmatáte pod zadkom. Hlava, krk a celá chrbtica je napriamená, brucho aktivované, tým si dáme pozor, aby chrbát v bedrovej oblasti nebol prehnutý. Plôšky nôh by mali byť celé na zemi, prsty uvoľnené. Neopierame sa iba špičkami.

Znovu si zopakujeme opornú bázu chodidla: plôšky nôh sa opierajú o tri oporné body (pozri "Správny postoj"), členky a kolená na šírku panvy, telo a hlava napriamené, brada zasunutá.

Takto NIE:                                                                                         
LG2A1755       

Takto ÁNO:

LG2A1758

Pomôcky:
• Overball - môžete si ho dať medzi operadlo a chrbát – prípadne sa inšpirujte ďalšími cvikmi z nášho balíčka Therapy Kit Original
• Balančná čočka - využíva sa na tzv. dynamické sedenie, dáte si ju pod zadok a sadnete si na ňu, tým udržujete svalstvo chodidiel, nôh, zadku, chrbta, trupu a brucha v neustálej aktivite
• Ježko, polguľa alebo loptička – pod nohy, masáž a stimulácia proprioreceptorov z plôšky nôh – opäť sa neváhajte inšpirovať jednoduchými ale efektívnymi cvikmi z nášho balíčka Therapy Kit Original

Sed na fitlopte: umožňuje taktiež dynamický sed, keďže človek musí udržiavať rovnováhu, aby sa mu lopta nekĺzala a zostala pod zadkom, a súčasne prebieha aktivácia vyššie uvedeného svalstva celého tela. Správny sed na fitlopte je totožný so sedom na stoličke.

Nepodceňte dôležitosť správneho držania tela, či už pri sedení alebo v stoji, radi vás ho naučia naše fyzioterapeutky v rámci preventívnej fyzioterapie. Nezabudnite, že nesprávne stereotypy vedú k vážnejším problémom pohybového aparátu, preto nedajte bolesti a zlým návykom šancu!

Pre viac informácií volajte +421903 421 525, alebo nám napíšte na info@vitalclinic.sk.