blog

Kompenzácia

CENTRÁCIA

Pri lezení sme občas nútení robiť aj ťažké kroky v krkolomných polohách. Kĺby dostávame do rôznych neprirodzených polôh, pri ktorých treba použiť silu v ťahu alebo tlaku. Pre kĺby je veľmi priaznivá správna centrácia kĺbu v tlaku, ktorú žiaľ tvorí iba menšia časť z pohybového spektra lezca. Preto je dobré kompenzačne cvičiť - centrovať najmä hornú končatinu - teda rameno, lakeť, zápästie a aj prsty.

Centrované postavenie kĺbu je postavenie, pri ktorom sú sily pôsobiace na kĺb rovnomerne rozložené na styčných plochách. Kĺbne púzdro je v tomto postavení najmenej napäté a väzy sú uvoľnené. V strednej alebo teda neutrálnej polohe je kĺb ideálne zaťažený. Toto centrované postavenie viažeme na celý pohybový rozsah. Keby sme si pohyb rozfázovali, tak v každej fáze pohybu by malo byť ideálne postavenie kĺbu. Vzhľadom na náročnosť vysvetlenia a učenia, sa však budeme zaoberať iba statickým zaťažením. 

Ponúkame tri cvičenia v opore, na odskúšanie podľa obtiažnosti. Vhodné sú pri poraneniach, ako napr.: natiahnuté-presilené šľachy, väzy, tenisový či golfový lakeť, po vykĺbených ramenách a podobne.

Cvičenie 1
Oprieme si ruky o stenu na šírku ramien. Lakte mierne pokrčené. Opora o ruky je rovnomerne rozložená do dlaní, prsty sa snažíme mať voľné, tretí prst nám ide so stredom predlaktia. Vyvinieme tlak do steny tak, akoby sme chceli stenu odtlačiť dopredu a mierne hore. Cítime aj zapojenie lopatiek, ktoré smerujú po hrudnom koši smerom dolu a do strán. Hlavu ťaháme smerom hore, brada zasunutá, plecia sú voľné.

TAKTO ÁNO:

 

TAKTO NIE:

Cvičenie 2
Oprieme sa o stôl či lehátko. Tu môžeme využiť aj váhu tela, poloha horných končatín je ako pri cvičení 1. Zase využijeme tlak, akoby sme chceli stôl odtlačiť. Zatlačíme mierne smerom dolu a dopredu. Hlavu ťaháme v osi chrbtice, ramená dolu, lopatky dolu a do strán.

Cvičenie 3
Poloha na štyroch, ruky sú kolmo pod ramenami, kolená kolmo pod bedrami. Hlavu ťaháme v osi chrbtice, ramená idú od uší, lopatky smerujú po stranách hrudného koša k zadku. Mierne dvíhame alebo iba nadľahčujeme kolená od podložky. Popri všetkých cvikoch stále využívame bráničné dýchanie a aktiváciu hlbokého stabilizačného systému.

Ak sa chcete naučiť aj iné kompenzačné cvičenia, neváhajte sa na nás obrátiť.

Rehabilitáciu bez čakania si, prosím, rezervujte na:

Tel.: +421903 421 525

E-mail: info@vitalclinic.sk

Objednanie online: online objednávací systém

Alebo nám napíšte cez kontaktný formulár uvedený nižšie.