Syndróm karpálneho tunela

Syndróm karpálneho tunela je jedným z najčastejších ochorení z povolania, a zároveň je najčastejším ochorením ruky. Postihuje najmä tých z nás, ktorí pracujeme za počítačom, alebo si jednostranne preťažujeme ruku pri opakujúcej sa manuálnej činnosti.

Príznaky:

• môžu začať buď postupne sa rozvíjajúcou alebo náhlou pálčivou bolesťou, ktorú väčšinou pocítite ráno alebo sa na ňu budíte v noci
• mravčenie v ruke, prstoch
• stuhnuté, opuchnuté zápästie
• znížená až úplna strata citlivosti v ruke, v končekoch prstov
• znížená svalová sila v ruke, ktorá sa prejavuje únavou, zhoršenou koordináciou prstov - máte napr. problém zapnúť si gombík, vyvešať prádlo, zaviazať topánku

Prečo a ako syndróm karpálneho tunela vzniká?

Pri stereotypných opakovaných pohyboch ruky (napr. pri klikaní zle umiestnenou myšou na pracovnom stole) dochádza k preťaženiu ruky, a následne k zhrubnutiu väzivového pruhu tesne pod zápästím. Taktiež dochádza k zhrubnutiu šľachových pošiev ohýbačov ruky, ktoré prechádzajú zápästným kanálom. Týmto dochádza k útlaku nervu, ktorý prechádza stredom ruky a zásobuje jej svaly.

Ako predchádzať vzniku syndrómu karpálneho tunela?

1. V práci si robte pravidelné krátke prestávky najlepšie každú 1/2-hodinu, najmenej každé dve hodiny.
2. Skúste sa popreťahovať, pocvičiť vo všetkých smeroch, pokrúžiť prstami, zápästím, ale aj predlaktím. Rozhýbte plecia, krk, jednoduchými cvikmi, prípadne sa inšpirujte cvikmi z nášho balíčka Therapy Kit.
3. Nezabúdajte aj na správny sed – vzpriamene držíme celé telo, chodidlá voľne na dlážke, prsty uvoľnené, krížovo-bedrovú oblasť môžete mať podloženú vankúšom /overball/. Lopatky a ramená ťaháme dolu, krk natiahnutý, brada zastrčená.
4. Pri práci za počítačom si upravte podložku na myš tak, aby ste ju mali vedľa počítača a predlaktie bolo plne položené na stole a rukou ste voľne dočiahli na myš.
5. Pokiaľ už trpíte príznakmi karpálneho tunela, doporučujeme studený obklad a prehodnotenie zloženia vašej stravy, kde môžu chýbať vitamín B6 a minerál – Mg/Horčík, ktoré podporujú nervovú funkciu a aj uvoľňujú napätie svalstva.

Ako predchádzať tomuto ochoreniu, prípadne ako proti nemu účinne bojovať a správne rehabilitovať, vás radi naučíme u nás vo Vitalclinic. 

Rezervujte si termín rehabilitácie ešte dnes!

Rehabilitáciu bez čakania si, prosím, rezervujte na:

Tel.: +421903 421 525

E-mail: info@vitalclinic.sk

Objednanie online: online objednávací systém

Náš fyziotím v centre Bratislavy je tu pre vás! Tešíme sa na vašu návštevu a prajeme vám skoré uzdravenie!