Syndróm hornej hrudnej apertúry

Ide o postihnutie ramena a celej ruky, kedy bolesť vychádza už z oblasti krku. Často je toto ochorenie zamieňané s inými ochoreniami ako napríklad hernia disku v krčnej chrbtici, syndróm karpálneho tunela či burzitída v ramene.

Príznaky

Medzi základné príznaky tohto ochorenia patria bolesti ruky a predlaktia, mravenčenie, strata citu, svalová slabosť, poruchy termoregulácie - v chlade zblednutie prstov, cyanóza, zvýšená únava, či pulzovanie v hornej končatine pri záťaži.

Diagnostika

Ako pri každom ochorení aj tu je veľmi dôležitá dôkladná a včasná anamnéza. Využívame viaceré typy diagnostického testovania, napríklad Tinelovo znamenie, Kellyho test (Roosov), Adsonov manéver, ale aj hyperabdukčný manéver (Allenov test = Wrightov test). Nevyhnutné je dokonca aj zváženie možnosti tumoru apexu pľúc.

Príčiny vzniku ochorenia

Funkčné príčiny
Svalové dysbalancie v oblasti ramenného pletenca, zvýšené napätie v súvisiacich svaloch, trigger points v bránici, blokáda prvého rebra, funkčne znížený rozsah pohybu v krčnej chrbtici – najčastejšou príčinou je tzv. horný hrudný typ dýchania

Anatomické príčiny
Patrí sem anomália prvého rebra, prominencia priečneho výbežku siedmeho krčného stavca

Post traumatické príčiny
Stará zlomenina kľúčnej kosti, autohavária so zapnutými pásmi, pri ktorej môže dôjsť k poškodeniu akromioklavikulárneho skĺbenia, ktoré sa hojí neplnohodnotnou jazvou vyvolávajúcou kompresiu na segment

Povolania ako stavbári, maliari, hudobníci, ale tiež atléti
Vrhačské disciplíny, rôzni nosiči, alebo často opakované činnosti, pri ktorých dochádza k opakovaným a dlhotrvajúcim kompresiám segmentu

Terapia

V prvom rade korigujeme chybné držanie tela a odstraňujeme svalové dysbalancie. Dôležitá je aktivácia dolných fixátorov lopatiek, manuálne ošetrujeme všetky tkanivá, ktoré by mohli kompresiu spôsobovať. Snažíme sa o napriamenie prechodu krčnej a hrudnej chrbtice, aktivujeme hlboké flexory hlavy a krčnej chrbtice, pričom sa snažíme o vyvážené spolu zapojenie s extenzormi. Aktivujeme šikmé brušné svalstvo a hlboké brušné svalstvo, utlmíme skalenové svaly, obnovujeme rotáciu v ramennom skĺbení mobilizáciou, relaxujeme a aktivujeme hrudnú oblasť. Ďalej stabilizujeme lopatku a v neposlednom rade aktivujeme bráničné dýchanie. Je toho dosť, však? Ale v skratke je to to, čo manuálna terapia pri tejto diagnóze zahŕňa. Preto si žiaľ pri tomto ochorení sami, bez odbornej asistencie fyzioterapeuta, pomôžete asi len veľmi obmedzene. A verte nám, že je tomu tak aj v mnohých ďalších prípadoch, kedy má návšteva fyzioterapeuta určite zmysel!

Vo Vitalclinic veríme, že každá efektívna terapia sa začína správnou diagnostikou.
Pre termín na vstupnú diagnostiku a začiatok rehabilitácie nás, prosím, kontaktujte na:

Tel.: +421 903 421 525
E-mail: info@vitalclinic.sk

Objednanie na vstupnú diagnostiku online: online objednávací systém