Svalová nerovnováha sa na tele môže odraziť aj v zmysle diastázy, tzv. rozostupu priamych brušných svalov. Ide o uvoľnenie, respektíve natiahnutie väziva, ktoré spája priame brušné svaly. Počas tehotenstva sa toto väzivo a brušná stena musia natiahnuť a prispôsobovať sa narastajúcemu brušku. Naopak po pôrode by sa mali opäť prinavrátiť do pôvodného stavu pred otehotnením. Ak však k tomu nedôjde a väzivo s brušnou stenou ostanú uvoľnené, brušnú dutinu nemá čo držať a preto sa vyklenie smerom von.


Vznik diastázy brušných svalov

Pre pochopenie funkcie brušných svalov je dôležité vnímať telo ako celok. Kľúčom
pre správne fungovanie brušných svalov, a tým myslíme aj vnútorných brušných
svalov, je prepojenie hrudníka a panvy. V tehotenstve, v dôsledku rastúceho bruška,
dochádza k svalovej nerovnováhe, mení sa postavenie hrudníka a panvy voči sebe.
Prehlbuje sa drieková lordóza (zvýrazní sa prehnutie driekovej chrbtice smerom
vpred) a hrudná kyfóza (zväčší sa prehnutie hrudnej chrbtice smerom vzad do
vyhrbenia). Pri tomto type držania tela brušné svaly nedokážu trup stabilizovať
a dochádza ku kompenzácii a preťažovaniu určitých segmentov tela.

Po pôrode sa Vaše telo musí vysporiadať s novou situáciou - bruško je fuč a telo by
malo začať pracovať ako pred otehotnením. Spúšťajú sa hormonálne a regeneračné
procesy, ktoré majú významný vplyv aj na kostrovo-svalový aparát. Ak po pôrode
opäť nezačnete vnímať svoje telo, jeho držanie, postavenie jednotlivých segmentov
a ich prepojenie, postupom času sa svalová nerovnováha prehĺbi a môže vyústiť do
bolesti.

Aj preto sa v našej Vitalclinic správnej funkcii brušných svalov venujeme tak dôkladne. Mgr. Natália Vavrinská, Mónika Fehérová Dipl. f. a Bc. Monika Hržičová sú naše špecialistky na túto problematiku.

Proces boja s diastázou u nás začína vstupným vyšetrením - diagnostikou, kde v prvom rade zisťujeme, či máte diastázu a v akom rozsahu.

V rámci tohto vstupného vyšetrenia vám vykonáme testy na hlboký stabilizačný systém, ukážeme a vysvetlíme funkciu a dôležitosť bráničného dýchania a správneho zapojenia brušného svalstva, vysvetlíme mechanizmus vzniku diastázy a jej vplyv na pohybový systém, vysvetlíme kontraindikácie niektorých cvikov a ukážeme dôležitosť práce s vnútrobrušným tlakom. Následne odporučíme ďalší postup rehabilitácie. Cviky vás postupne naučíme, takže si neskôr budete vedieť správne zacvičiť aj doma.

Ako na diastázu

Krátko po pôrode si dajte pozor na nesprávne zaťažovanie priamych brušných svalov. Základom je správne cvičenie vnútorných svalov a navodenie správneho stereotypu dýchania. Úplnou kontraindikáciou sú klasické brušáky a cviky, ktoré namáhajú priamy brušný sval, pretože tie diastázu iba zhoršujú (napr. plank). Svaly sa síce zväčšujú, ale nepribližujú sa k sebe. Samozrejme nielen správne cvičenie je dôležité, ide aj o vzdelávanie a uplatňovanie zásad v tejto oblasti v každodennom živote: ako správne zdvíhať ťažké predmety, ako vstávať z postele, ako stáť, sedieť či dýchať. Veľmi dôležité je dodržiavať rehabilitačný plán. Treba cvičiť aj doma a to aj niekoľkokrát denne. Cvičiť raz - dvakrát do týždňa nestačí. Ak si však momentálne, pri starostlivosti o novorodeniatko, nenájdete čas na pravidelné cvičenie, nezúfajte, s diastázou je možné bojovať kedykoľvek, aj niekoľko rokov po pôrode. Nezabúdajte však na správne pohybové stereotypy, aby ste si svoj stav medzičasom ešte nezhoršili.