Popôrodná rehabilitácia


Pre mamičky, ktoré majú záujem o fyziostarostlivosť po pôrode, ponúkame program celkovej popôrodnej starostlivosti. Za najdôležitejšie považujeme zahájiť regeneráciu čo najskôr po pôrode. Obdobie šestonedelia je obdobím plným fyzických aktivít, ktoré telo čerstvej mamičky musí zvládnuť na jednotku, inak sa objavia bolesti. Ako?


I. Ako prvé a najdôležitejšie je navodiť správny stereotyp dýchania, keďže s rastúcim bruškom počas tehotenstva bránica nemala možnosť fungovať správne.

II. Takisto už pokojne na druhý deň po pôrode môžete skúsiť aktiváciu svalov panvového dna. Toto cvičenie nemá byť dlhé a násilné. Snažíme sa svaly jemne stiahnuť, pár sekúnd udržať stiahnuté a následne uvoľniť - pri cvičení je veľmi dôležité uvedomovať si, čo naše svaly práve robia.
III. Tip pre lepšie zavinovanie maternice je poloha v ľahu na bruchu (oblasť podbruška a panvy je vhodné si vypodložiť vankúšom). V polohe na chrbte je totiž maternica „zavesená” vo väzoch a tým je pre ňu náročnejšie jej zavinovanie.
IV. Nemenej dôležité je navodiť správnu funkciu brušných svalov. Inými slovami potrebujeme, aby sa inervácia tejto oblasti, spolupráca s inými svalmi a dýchanie vrátilo do “normálu”.

CISÁRSKY REZ
Pri pôrode cisárskym rezom sa k tomuto všetkému pridáva ešte aj starostlivosť o jazvu. Dennodenne sa stretávame s tým, že mamičky nevedia, ako sa starať o jazvu a veľakrát sa jej boja aj dotknúť. Pritom môže stačiť jemný dotyk, položenie si rúk na jazvu a hlavne uvedomenie si a vyrovnanie sa s tým, že odteraz je jazva súčasťou tela, ktorá keď nie je funkčná (pružná, bezbolestná) môže mať za následok zreťazené bolesti pohybového aparátu.

Zotavenie sa po tehotenstve, pôrode netrvá týždeň ani dva. (samozrejme, výsledky často závisia aj od genetiky, zdatnosti mamičky a taktiež od stavu svalov spred otehotnenia) Pri popôrodnom cvičení našim hlavným cieľom totiž nie je ploché brucho, ale prinavrátiť svalom a telu funkčnosť, ktorá vedie k bezbolestnej materskej dovolenke. Práve preto sa pri cvičení zameriavame nielen na brucho, ale na správne držanie tela a správne pohybové stereotypy (napr. vstávanie z postele, nosenie bábätka, chôdza).




Cvičenie po tehotenstve Vieme, že mamičky nemajú času na zvyš, preto sú na našich hodinách často prítomné aj detičky.
Diastáza Veľmi často sa stretávame s diastázou po pôrode. Máme skúsenosti, ako s diastázou efektívne bojovať.