Bolesť hlavy a spánkové polohy

Bolesť hlavy sa zvykne objaviť v ranných hodinách, hneď po prebudení. Na jej vzniku sa môže podieľať viacero faktorov:
– nedostatočná alebo nadmerná doba spánku
– dehydratácia organizmu
– vysoký krvný tlak
– deficit kofeínu, ak ste silný kávičkar
– pitie alkoholu predchádzajúci večer
– časté ponocovanie
– úzkostné alebo depresívne stavy
– nesprávna spánková poloha

Spánok zabezpečuje pravidelnú a kvalitnú regeneráciu organizmu. Pri nevhodnej a dlho pôsobiacej polohe, dochádza k utláčaniu štruktúr a k mikrotraumám. Ak nedovolíme vytvoriť pre oblasť krčnej chrbtice a hlavy neutrálnu pozíciu, dochádza ku zvyšovaniu napätia v tejto časti a vzniku tzv. tenznej bolesti hlavy.

Neutrálna poloha znamená, že rešpektujeme prirodzene, esovité zakrivenie chrbtice. Oblasť krčnej chrbtice je prirodzene lordotizovaná, čiže vytvára C krivku. Toto treba zohľadniť aj pri spánku a to tak, že vytvoríme podporu pre chrbticu. V praxi sa totiž, často stretávame, že práve poloha v ľahu na chrbte bez vankúša s vyhladením krivky je príčinou bolestí hlavy. Vyskúšajte to preto radšej takto:

Ďalšia častá poloha, pri ktorej dochádza k možným nepríjemnostiam, až akútnym ústrelom krčnej chrbtice je poloha na bruchu s extrémnou rotáciou a záklonom hlavy. Táto poloha sa dá tiež čiastočne upraviť a zmierniť tlak. No vždy ostáva riziková pre oblasť krku. Poloha nižšie, žiaľ, nie je vhodná spánková poloha. Ak zaspávate práve takto, príďte sa s nami poradiť, pokúsime sa pre vás nájsť a rovno vás aj nastaviť do vhodnejšej polohy. Ak sa v novej polohe bude vaše telo cítiť príjemne, pohodlne a oddýchnuto, uvidíte, že si na ňu rado zvykne.

Veľmi obľúbená je tiež poloha na boku. Tu je tiež vhodné myslieť na neutralitu. Pomôcť si môžeme vankúšom, ktorého výška by mala byt taká, aby hlava bola v predĺžení chrbtice a pohľad očí smerujeme pred seba.

Polohu spánku behom noci podvedome meníme. No pokiaľ zaujmeme takú polohu, v ktorej sa telo cíti príjemne od začiatku a necíti žiadny tlak a diskomfort, telo má tendenciu v nej zotrvávať dlhšie, bez potreby meniť ju.

Spánkovú polohu je potrebné hľadať a prispôsobiť podľa individuálnej typológie, zakrivenia chrbtice a kontúr tela. Riadiť sa vlastným pocitom a vyhľadávať stav bez napätia. Tak isto postupujeme pri výbere vankúšov a matracov.

Ak sa ráno zobúdzate dolámaní, neoddýchnutí a s bolesťou hlavy, príďte sa poradiť s našimi fyzioterapeutmi. Spoločne sa vám určite podarí nájsť vhodnú spánkovú pozíciu tak, aby si telo v noci oddýchlo a pripravilo sa na najbližší deň čo možno najlepšie.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *