Emočná zložka reči a jej úloha
Akú úlohu zohráva emočná zložka reči – mimika, intonácia, očný kontakt – pri vývine komunikačných zručností u najmenších detí sme sa opýtali našej logopedičky Martinky Kukumbergovej. Ak vás zaujíma, ako môžu rodičia podporiť túto stránku reči v každodennom kontakte s dieťaťom, nenechajte si ujsť náš nový blog.
Mimika, intonácia a očný kontakt sú základné piliere neverbálnej komunikácie, ktorá predchádza tej verbálnej.
Očný kontakt a pozícia tvárou v tvár pomáhajú vytvoriť pozitívnu interakciu [2] medzi dieťaťom a rodičom. Dieťa si ľahšie uvedomí záujem rodiča o nadviazanie komunikácie, cíti záujem, lásku, bezpečie. Vytváranie očného kontaktu podporíme tak, že sa nakloníme k dieťaťu, dáme sa do rovnakej výšky ako je dieťa a naše oči sú na rovnakej úrovni (čupneme si, nakloníme sa nad postieľku, dieťa si otočíme oproti sebe v kočíku, pri čítaní knihy a pod.). Táto pozícia tvárou v tvár a očný kontakt Vám uľahčuje vidieť čo dieťa zaujíma, čo sa Vám snaží komunikovať (mimikou, gestom, pohľadom), a dieťaťu uľahčuje pochopenie čo mu hovoríte.
Intonácia reči je pre najmenšie deti oveľa dôležitejšia než samotné slová. Dokážu rozlíšiť otázku od príkazu, pochvalu od pokarhania, radosť od smútku len na základe intonácie hlasu.
Novorodenci a dojčatá (0-12mes.) preferujú tzv. reč orientovanú na dieťa. Dieťaťu pomáha dieťaťu rozlišovať zvuky jazyka, chápať melódiu a rytmus reči a vnímať emócie. Prehnaná intonácia, pomalé tempo a opakované slová upútavajú ich pozornosť.
Charakteristika reči orientovanej na dieťa:
– Prehnaná intonácia: Hlas sa viac dvíha a klesá, melódia reči je výraznejšia.
– Pomalšie tempo reči: Dáva dieťaťu viac času na spracovanie informácií.
– Jednoduchšie vety a opakované slová: Uľahčuje porozumenie povedaného.
– Jasná artikulácia: Slová sú vyslovované zreteľnejšie.
Mimika
Dieťa sa učí čítať výrazy tváre. Veselá mimika (úsmev), smutná mimika (zamračené obočie), prekvapená mimika (široko otvorené oči) – to všetko pomáha dieťaťu chápať, čo mu dospelý „hovorí“, aj keď nerozumie slovám. Neskôr si spája konkrétne mimické prejavy s určitými emóciami a situáciami.
🧡 Odporúčanie pre rodičov:
Rodičia môžu podporiť zdravý vývin reči u svojho dieťaťa najmä tým, že s ním budú vedome a láskavo komunikovať už od najútlejšieho veku. Pohľad z očí do očí, úsmev, pohladenie, hravý hlas či jednoduché slová vyslovené s výraznou intonáciou – to všetko sú nenápadné, no mimoriadne dôležité podnety. Každodenný kontakt plný záujmu, trpezlivosti a lásky vytvára ideálne podmienky pre rozvoj nielen reči, ale aj vzťahu dôvery a bezpečia. Pamätajme, že prvé slová dieťaťa nevznikajú náhodou – rodia sa z pozorného počúvania, spoločného prežívania a emocionálne bohatého prostredia.
📞 Ak by ste potrebovali s čímkoľvek pomôcť, neváhajte nás kontaktovať. Naši odborníci sú tu pre vás a vaše deti – s odborným prístupom, empatiou a ľudskosťou.
___________________________
[2] Interakcia je, keď na seba dvaja alebo viacerí ľudia (alebo veci) vzájomne pôsobia a ovplyvňujú sa. Nie je to len o tom, že niekto niečo urobí, ale že na túto činnosť druhá strana nejako zareaguje.
Sme pyšní, že LOGOPÉDIA sa u nás vo Vitalclinic Bratislava stala neoddeliteľnou súčasťou komplexnej starostlivosti o deti.
Objednajte sa na vstupné vyšetrenie v našej logopedickej ambulancii ešte dnes. Urobiť tak môžete tu:
Vitalclinic Bratislava: +421 948 107 571
Ak vás zaujíma v akom veku je vhodné vyhľadať logopéda, ak dieťa ešte nerozpráva alebo má oneskorený vývin reči, nenechajte si ujsť ďalšiu časť rozhovoru s našou logopedičkou, Martinou Kukumbergovou.
Zdroje:
1. Kapalková, S., Horňáková, K., & Mikulajová, M. (2005). Kniha o detskej reči. Slniečko.
2. Hanen Centre. (n.d.). It Takes Two to Talk: A Practical Guide for Parents of Children with Language Delays.
3. Ayres, A. J. (2005). Sensory Integration and the Child (25th anniversary ed.). Western Psychological Services.
4. Fabiánová, A. (2014). Orofaciálna a bazálna stimulácia. Tobiáš.

